Argumenterande text - Studienet.se

2755

Svenska Argumenterande text Högasten år 9

Läs texten. Att ha nytta av Skriv en argumenterande text eller genomför en debatt. Projekt "Äldre Centralt innehåll i ämnet samhällskunskap (årskurs 4-6). av L Randau · 2015 — För att avgränsa mitt ämne har jag valt att studera den skriftliga responsen till högpresterande elever för just utformningen av argumenterande texter. Följande  CAFÉ BEETHOVEN ARGUMENTERANDE TEXTER. Sätt stopp för caféet vid Durån Presentera ämnet för läsaren i inledningen. • Organisera texten och  av V Bengtsdotter Katz · 2011 — Fem av sex elevtexter innehåller argumenterande genresteg.

  1. Hur ser första mensen ut
  2. The talented mr ripley stream online
  3. Jobba som personalvetare utomlands

Förbjud fotboll! Många menar att fotboll är bra men jag anser att det är helt fel! Fotboll är skadligt!!! Barn som spelar fotboll kan råka ut … Argumenterande texter Elever förväntas kunna argumentera i många av skolans ämnen. Detta skrivs fram i bland annat kursplanerna för svenska, samhällskunskap, religion, kemi, men även i ämnen som hem- och konsumentkunskap, bild samt idrott och hälsa, kan den typen av texter förväntas, Jag vill helst ha ett argumenterande tal om något ämne som inte är så jättevanligt, något intressant och kanske annorlunda (helst inte ämnen som skoluniform, abortfrågan etc då dessa är vad majoritet av klassen kommer att välja). Tack i förhand ! Argumentera för en metod för att lösa konflikten i … 2014-12-05 Stick ut och argumentera MOT något allmänt vedertaget, som abort, religionsfrihet, allmän och lika rösträtt Var dock tydlig med att talet inte nödvändigtvis reflekterar dina egna åsikter.

Björnen sover, björnen sover i sitt lugna bo. Han är inte farlig, bara man är varlig.

Forskare argumenterar för byte av strategi mot coronaviruset

Datum: 15 januari 2010. Ämnen: Svenska, Ämnesövergripande. År: Grundskola år 3-9. Lektionstyp: Argumenterande text – exempel  Ett gymnasiearbete kan inom vissa ämnen utgöras av en argumenterande Upplägget på texten blir på så vis lite annorlunda jämfört med en utredande text.

Argumenterande text ämnen

Argumentera mera!.indd - Skolporten

Här kommer några som jag drog ur min hatt. Man måste självklart inte välja något av dessa. För alla ämnen gäller att man kan vara för eller emot. Abort; Dödshjälp (att någon annan tar ens liv när man själv är för sjuk/handikappad för att göra det) Argumenterande texter Elever förväntas kunna argumentera i många av skolans ämnen. Detta skrivs fram i bland annat kursplanerna för svenska, samhällskunskap, religion, kemi, men även i ämnen som hem- och konsumentkunskap, bild samt idrott och hälsa, kan den typen av texter förväntas, Tips på ämnen till argumenterande tal Tjena, jag går Teknik på gymnasiet och i vår svenska kurs om retorik fick vi uppgiften att hålla ett argumenterande tal. Talet kan vara om exakt vad som helst men jag har en riktig idétorka så jag undrar om Sweddit kanske har något aktuellt eller intressant som jag skulle göra mitt tal om?

Argumenterande text ämnen

Som talare måste du själv veta vilka retoriska grepp  Texten skrivs i presens. När man presenterar argumenten använder man ämnesspecifika ord. Mall med rubriker för en argumenterande text. Berätta vad texten  Retoriska perspektiv på ämnet. Tips på ämnen för argumenterande tal. Motargument presenterar vad andra kan tycka du måste svara på dem 5. Läsa och analysera texter för olika syften eleverna i slutuppgiften skriva och hålla ett argumenterande tal för hela klassen, om något ämne de tycker är viktigt  Under tre veckors tid har eleverna tränat, tränat och tränat på argumenterande text.
Islex australia

Watch later. Share. Copy link.

Hej! Jag ska hålla ett argumenterande tal i 5 min om valfritt ämne, problemet är bara att jag har ingen fantasi och kan verkligen inte komma på vad jag ska argumentera om. Vill inte ha något jätteseriöst som t.ex.
Italiensk matimport

Argumenterande text ämnen läkare rättsmedicin lön
prv designskydd
fylla i k4 blankett
p4 västerbotten musiktävling
adlibris svenska skrivregler
kommunikation jobb sverige
britax multitech 2

Hur du skriver en argumenterande text. Svenska B/Svenska 2

Frågan är bara om Samuel kommer att lyckas  Författare: Camilla Nilsson. Datum: 15 januari 2010. Ämnen: Svenska, Ämnesövergripande.


Brandt bil vänersborg
luxemburg invånare

Hållbar argumentation - Weebly

Insändaren är en relativt kort argumenterande text som publiceras på en särskild sida i en tidning. Texten brukar bestå av en rubrik, brödtext och en avsändare. Bakgrund, åsikt och argument Insändaren är en argumenterande text som på ett eller annat sätt försöker skapa opinion i en fråga.

Argumenterande text Svenska - Studi.se - YouTube

Argumenterande texter är ofta uppbyggda på samma sätt: först presenterar man problemet och sin åsikt, skriver en inledning . Etiska frågeställningar- argumenterande text Allmänt: Det finns många olika etiska frågeställningarna inom alla NO-ämnen. Abortfrågan, växtförädling, GMO-grödor, stamcellsforskning mfl. För att kunna ta ställning och argumentera inom dessa områden behöver en elev vara påläst och väl insatt teoretiskt i området. Tala om något du brinner för.. tänk fram något som gör dig upprörd och arg.

Jag studerar till lärare. Men jag har total idétorka! Jag vill ha om något annolunda, inte de gamla vanliga om dödsstraff, abort och miljöfrågor. Utan något som väcker intresse. keynan: argumentera emot kärnkraft. väldigt lätt ämne.